
Tarinamme – Näin kelluimme Jyväsjärvelle
Saunalautta M/S Löyly Lämmin kesäinen tuulahdus heilauttaa hiuksiani. Olemme saunalautta M/S Löylyn keulaterassilla, Jyväskylässä Lutakon satamalaiturissa. Vastapäätä minua istuu Suomäen Mikko, joka toimi kesällä 2010 saunalautan kipparina. Kyselen Mikolta, kuinka hän päätyi saunalautan kippariksi ja miten ylipäätään saunalautta M/S Löyly päätyi Jyväsjärvelle asiakkaiden iloksi.
Saunalautta M/S Löyly on seilannut Jyväsjärvellä jo vuodesta 2010, jolloin se saapui maateitse synnyinseudultaan Rovaniemeltä Jyväskylään. Mikko opiskeli tuolloin Tiimiakatemialla ja toiveissa oli ollut jo hetken aikaa saada saunalautta Jyväskylän satamaan. ”Talvella mietittii et tämmönen saunalautta pitäs saada, sit se homma jäi elämään” Mikko toteaa. ”Oltiin niin paljon liekitetty sitä, että joku muisti sen ja oli puhunut eteenpäin.” Sattumoisin joku oli samaan aikaan miettinyt Jyväskylään saunalauttaa ja kuullut Mikon toiveista. ”Hän sitten otti yhteyttä minuun ja se oli Tiihosen Jouko, hän sitten tuli akatemialla käymään ja höpöteltiin asiasta.” Oli enää päätettävä millä diilillä lautta kiikutetaan Jyväskylään ja kuka on siitä vastuussa.
”Päädyin siihen sitten työtekijäksi, eli kapteeniksi, ja olin vastuussa lautasta. Lautta kun viimein saapui lavetilla Jyväskylään kesäksi 2010 Mikko alkoi pyörittää lauttaa yhdessä Erkko Suomalaisen kanssa kanssa, ”Erkko oli pyöritellyt ennen elämysmatkailujuttuja, niin kokemusta oli taustalla jo aika paljon.” Mikko tuumaa. Miehillä ei tietenkään ollut aluksi lupaa ajaa lauttaa, vaadittaisiin tutkinto. Vuokraveneenkuljettajan tutkinto tarkalleen ottaen. Joku kuitenkin vinkkasi Sarista, joka sitten hoiti risteilyt siihen asti kunnes Mikko ja Erkko sai tutkinnot kuntoon alkukesästä. ”Lopulta päästiin sitten vihdoin ajamaan! Loppukesä siinä sitten ajeltiin ja tarinoita risteilyiltä kertyi vaikka kuinka paljon.
Esimerkiksi 2010 vuoden rallit, kun meillä oli ollut ongelmia moottorin toiminnan kanssa ja samalle viikonlopulle oli varattu 5 risteilyä.” Lautan porukka joutui aika tiukkaan paikkaan kun viiden risteilyn aamuna oli tehtävä moottorin vaihdos kokonaisuudessaan. ”Saatiin kuitenkin moottori kahdessa tunnissa vaihdettua ja ensimmäinen risteily myöhästyi vain vartin. Hauska yksityiskohta oli se kun emme saaneet kuitenkaan kaasuvaijeria vaihdettua ja Erkko joutui koko päivän toimittaa sen virkaa lautan perässä, kukaan ei kuitenkaan huomannut mitään erikoista. Sen päivän viimeinen risteily tosin peruuntui kun asiakkaat eivät tulleet paikalle, niin päästiin sitten ajoissa itsekkin avaamaan oluet ja ottamaan rennosti.”
Mikon jättäessä hommat 2010 kesän jälkeen lautta on kiertänyt Tiimiakatemialla ja toiminut asiakkaiden saunottamisen lisäksi myös työkaluna yrittäjyyttä oppiessa. Perinteinen projekti on nyt kiertänyt 9 vuotta akatemialla ja seuraavana vuonna vietetäänkin lautan kymmenettä juhlavuotta Jyväsjärvellä.
9 vuoden kokemuksella, haluamme tarjota teille ikimuistoiset löylyt Jyväsjärven laineilla. Tule ja koe ainutlaatuinen saunalautta M/S Löyly.
6/2019, Vili Partanen

